Phone Email

Dlaczego powinniśmy pić dużo wody?

Picie dużej ilości świeżej, czystej wody jest jednym z najbardziej niezbędnych działań, jakie należy stosować dla zachowania zdrowia. 

Stan uwodnienia ma również zasadnicze znaczenie dla działalności enzymów i przemian metabolicznych (przemiana materii) w komórce.

Woda utrzymuje odpowiednią wilgotność w gałce ocznej, stawach itp.  Woda pomaga skórze i nerkom w usuwaniu toksyn oraz stymuluje i przepłukuje wątrobę. Ponadto zmiękcza stolec i przyśpiesza przechodzenie odpadów przez jelita, jednocześnie usuwając z nich toksyny. Woda jest potrzebna do oddychania, woda nawilża wdychane powietrze, woda chroni i amortyzuje ważne dla życia narządy, woda umożliwia przemianę pożywienia w energię. Cudowna woda …

Woda stanowi ten niezbędny składnik, w który organizm musi być zaopatrywany i którego brak najszybciej powoduje śmierć. Śmierć następuje zwykle po 5 dniach odwodnienia. Wysokiej klasy sportowiec może stracić w ciągu 2 godzin nawet do 5 litrów wody. Dziennie organizm traci ok. 3 litrów wody, a więc musimy mu jej dostarczyć tyle samo. 

Człowiek zaopatrzony w wodę może stracić nawet połowę masy swego ciała (np. z 70 kg do 35 kg), bez wody zaś umrze, zanim ta masa zmniejszy się do 60 kg. U dzieci i osób starszych śmierć nastąpi jeszcze szybciej. Utrata 3% wody powoduje uczucie zmęczenia, ból i zawroty głowy,  może wywołać poważne zaburzenia funkcjonowania organizmu (przegrzanie ciała, zatrzymanie pocenia się itp.). Utrata 10% wody może zagrażać życiu. 

Dorosły potrzebuje dziennie około 2 do 3 litrów płynów. Coca-coli, kawy i mocnej herbaty nie należy jednak brać pod uwagę, gdyż działają jak środki moczopędne, wzmagają funkcję nerek i powodują utratę wody. Również napoje z dużą ilością soli mineralnych, jak np. niektóre wody mineralne i lemoniady wzmagają pragnienie zamiast je gasić. 

Powinniśmy wiedzieć, że wzmożone pragnienie jest sygnałem alarmowym dla organizmu, że znajduje się on w niebezpieczeństwie. Z wiekiem bodziec ten jest coraz słabszy. Dlatego u osób starszych może łatwiej dojść do odwodnienia organizmu. Poza tym w starszym wieku nerki funkcjonują mniej wydajnie. Wymagają one większej ilości płynów, aby oczyścić krew z końcowych produktów przemiany materii. Z tego powodu osoby starsze powinny pić wodę niejako „profilaktycznie”, a nie tylko wtedy, gdy odczuwają pragnienie.

Woda nie zawiera kalorii, nie jest więc składnikiem energetycznym (odżywczym) w naszym potocznym rozumieniu (wgłębiając się bardziej w temat należy jednak powiedzieć, że woda jest nośnikiem energii). 

Teraz już doskonale rozumiemy, dlaczego powinniśmy pić dziennie ok. 2÷2,5 l czystej, świeżej wody wolnej od szkodliwych substancji lub zarazków. Rozumiemy również, dlaczego wszyscy razem musimy dbać o jakość wody. Przecież od początku świata nie przybyła ani nie ubyła na naszej planecie ani jedna kropla wody… 

Pozwólcie państwo zarekomendować wam jeden jedyny, ale skuteczny środek na poprawę zdrowia, zapobiegający chorobom, pozwalający utrzymać choroby zwyrodnieniowe na potencjalnie odwracalnym poziomie. Jest to najlepszy lek na świecie. Aby go mieć, nie trzeba recepty lekarza. Jest wszędzie. Nic nie kosztuje. Nie posiada niebezpiecznych skutków ubocznych. Ten lek jest niezbędny na stres. Jest to stara, dobra, czysta woda – działająca tak na organizm, jak świeże pieniądze zasilające rozwój systemów przemysłowych.” – dr Fereydoon Batmanghelidj.

Dr Batmanghelidj wyjaśnia, że woda reguluje już na poziomie molekularnym wszelkie funkcje organizmu. Jeśli nie dostarcza się mu wystarczającej ilości wody i w regularny sposób, to wiele jego funkcji ulega upośledzeniu, co w efekcie prowadził do destrukcji układów organizmu. Swoje wnioski i doświadczenia podaje m.in. w książce „Your Body’s Many Cries for Water”  wydanej w 1992 r., która została przetłumaczona na 15 języków i wydana w milionach egzemplarzy i w której podawał ponad 40 powodów, dla których należy pić regularnie wodę.

NIE  JESTEŚ  CHORY  –  JESTEŚ  SPRAGNIONY. NIE  MYL  PRAGNIENIA  WODY  Z  PRAGNIENIEM    LEKÓW. Dr Fereydoon Batmanghelidj

A ile wody powinniśmy wypijać?

Organizm wydala w ciągu doby ok. 1,5÷2 litrów wody (diureza, pocenie się, oddychanie). Dlatego powinniśmy wypijać tyle samo wody – 1,5÷2 litrów. Przyjmuje się, że minimalna ilość wody, która zapobiega zmianom patologicznym w organizmie to 1 litr dostarczany w ciągu doby.

Potwierdza to dr Batmanghelidj, który twierdzi, że  dorośli potrzebują codziennie minimum 15 g wody na każdy kilogram masy ciała. Oznacza to, że człowiek o przeciętnej masie ok. 80 kg powinien wypijać minimum ok. 1,5 litra wody dziennie. Dzieci potrzebują wody więcej – minimum 20 g/kg masy ciała. Inaczej rzecz ujmując: zapotrzebowanie na wodę w przypadku dorosłego 2÷4% masy ciała, natomiast dziecka 10÷15%. Rzecz jasna – w sytuacjach trudnych (upały, ciężka praca fizyczna, zawody sportowe czy treningi itp.) zapotrzebowanie to wzrasta nawet kilkakrotnie.

Niektórzy twierdzą, że te 2 litry wody to za dużo, że nie dadzą rady wypić na raz całej szklanki itd. Wyjaśnijmy więc, że wodę należy pić drobnymi łykami, ale za to  często. Najlepiej wypijać ok. 2 szklanek niskomineralizowanej, strukturyzowanej heksagonalnie wody  o temperaturze ciała na ok. 20÷30 minut przed każdym posiłkiem i ok. 2÷2,5 godz. po posiłku. Nigdy zaś nie powinniśmy pić wody w trakcie jedzenia. Wpływa to negatywnie na trawienie, ponieważ powoduje rozcieńczanie soków trawiennych oraz przedwcześnie przesuwa niestrawiony jeszcze pokarm (poprzez spłukiwanie go) z żołądka i dwunastnicy do dalszych części przewodu pokarmowego, przyśpiesza procesy fermentacyjne i gnilne w jelitach, powoduje wydzielanie się w przewodzie po-karmowym toksycznych gazów w postaci siarkowodoru czy metanu. Wszystko to może to prowadzić do mdłości, nadkwasoty i niestrawności. Zakłóca także rolę wody jako nośnika informacji i środka usuwania toksyn. 

Pamiętajmy także, że kawa, czarna herbata, soki, zupy czy słodkie napoje absolutnie nie spełniają podstawowych funkcji, jakie ma woda w organizmie – rozpuszczania, zmniejszania stężeń kwasów, transportu i wypłukiwania zanieczyszczeń. Nikt z nas nie pierze prze-cież koszuli w kawie, coca-coli czy soku jabłkowym. W dodatku kawa i herbata są płynami moczopędnymi, czyli odwadniającymi organizm. Słodkie napoje zaś silnie zakwaszają organizm (kawa również) i powodują silniejsze pragnienie.

Dzięki temu można poradzić sobie z utajonym odwodnieniem, które dotyka szczególnie osoby starsze. U osób tych wraz z wiekiem pogarsza się sygnalizacja pragnienia, co zwykle grozi niebezpiecznym odwodnieniem zwłaszcza w upalne dni. Pragnienie jest także wytłumiane przez niektóre leki (oddziaływanie na hormony regulujące poziom nawodnienia), silnie mineralizowane wody oraz wspomniane już herbatę czy energetyzujące napoje. I nie należy czekać, aż pragnie-nie zmusi nas do picia wody. Silne pragnienie to sygnał alarmowy informujący, że organizm wykazuje znaczne braki wody, co grozi odwodnieniem. To tak, jakbyśmy uzupełniali olej w silniku samochodu dopiero wówczas, kiedy zapala się w nim lampka kontrolna. Ubytki wody w organizmie powinniśmy więc uzupełniać na bieżąco.

Zapotrzebowanie wodne organizmu łatwo jest też określić  poprzez kolor moczu. Jasny kolor oznacza, że organizm jest nawilżony dostatecznie. Jeśli mocz staje się żółty lub pomarańczowy, świadczy to o poważnym odwodnieniu. 

Czy wiesz, że: 

  • przeciętny Polak pije 3 razy mniej wody niż Szwajcar (a w Szwajcarii woda jest bardzo czysta),
  • nawet młodemu człowiekowi może przydarzyć się zawał wskutek dużego zagęszczenia krwi spowodowanego odwodnieniem (np. podczas wędrówki po górach bez systematycznego uzupełniania płynów)?
  • ½  wody organizmu jest wymieniana co 2 tygodnie,
  • woda działa antyhistaminowo – dlatego astmatycy przed spodziewanym atakiem astmy powinni wypić 2 szklanki wody (+ szczypta soli na język),
  • ½ szklanki wody ze szczyptą soli wypite przed snem zapewni jego dobrą jakość, ponieważ dochodzi do nawodnienia ścian żołądka decydującego o dobrym śnie.

Mam nadzieję, że powyższe informacje są dla Was wartościowe.

Po więcej informacji zapraszam do publikacji Pana Janusza Dąbrowskiego, z których pochodzi niniejsze opracowanie.

Zapraszam do zapoznania się z publikacjami „Woda Fenomen życia” cz. 1 i cz. 2, „Dlaczego warto i należy pić wodę alkaliczną”.  Książki są dostępne na stronie Pana Janusza www.januszdabrowski.pl – na hasło CUD nabędziecie je  z 10% rabatem lub stacjonarnie w Księgarnia Galeria CUD.

A jeśli macie ochotę przedyskutować jakość spożywanej przez Was wody i możliwości jej uzdatnienia zapraszam do kontaktu.

Dlaczego powinniśmy pić dużo wody?

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji

Dowiesz się, w jaki sposób będę mogła Ci pomóc w Twoich wyzwaniach zdrowotnych za pośrednictwem dostępnych mi metod.